دست ‌نوشته‌های یک ملی‌گرا

دغدغه‌های یک ایرانی آذربایجانی

دست ‌نوشته‌های یک ملی‌گرا

دغدغه‌های یک ایرانی آذربایجانی

عاقیلینیز باشینیزا گئییدی!

ضرب آهنگ اتفاقات سیاسی میان تهران و باکو در چند ماهه‌ی اخیر بسیار افزایش یافته است اما به نظر می‌رسد سفر اخیر وزیر دفاع رژیم باکو به تهران می‌تواند تا حدی از تنش موجود در روابط دو کشور بکاهد.( (http://www.arannews.ir/fa/news/29183.aspx
به نظر واضح می‌رسد که فشارهای دیپلماتیک ایران به رژیم باکو عاقبت اندکی سردمداران این رژیم را سر عقل آورده است و این فشار دیپلماتیک چیزی بود که رژیم ایران تا قبل از این چندان تمایلی به وارد ساختن آن نداشت و به نظر می‌رسید دستگاه دیپلماسی ایران سعی دارد با سعه‌ی صدر و حسن نیت با رفتارهای نابهنجار و مغایر با حسن همجواری این رژیم برخورد کند. اما بدنبال انتشار خبر خرید تسلیحات از کشور اسرائیل توسط این رژیم سفیر جمهوری باکو به وزارت خارجه احضار شد و مراتب اعتراض ایران به این کشور اعلام گردید. بدنبال این فشارها به نظر می‌رسد که رژیم باکو اندکی سر عقل آمده و با اعزام وزیر دفاع خویش به ایران و فرستادن پیام‌هایی مثبت سعی در تنش زدایی دارد.
چند نکته قابل ذکر است: اول آنکه همانطور که بسیاری از صاحب‌نظران سیاسی معتقد‌اند ایران دارای اهرم‌های فشار بیشماری نسبت به رژیم باکو می‌باشد و می‌تواند بصورت موثر از آنها استفاده کند و منافع ملت ایران را تامین نماید. نظر به اینکه در حوادث اخیر موثر بودن این اهرم‌ها بطور عملی نیز آشکار شده است، می‌توان کماکان در صورت بروز تنش از این روش و روش‌های مشابه برای فشار به رژیم باکو برای کاستن از زیاده‌خواهی‌هایش استفاده کرد و این استفاده‌ی موثر به هیچ وجه نمی‌بایست از دستور کار دستگاه دیپلماسی خارج شود و تاکتیک سعه‌ی صدر و "ندیدن مسائل" که تا پیش از این استفاده می‌شد چندان کارآمد به نظر نمی‌رسد.
دوم آنکه نمی‌بایست از این تنش زدایی مقطعی چندان راضی و خوشحال بود. توسعه‌ی طلبی ارضی قسمتی از ایدئولوژی ناسیونالسیتی بدوی رژیم باکو است و اساسا واژه‌های مجعولی مانند "آذربایجان جنوبی" کماکان از سوی برخی دولت‌مردان این رژیم استفاده می‌شود. واضح است که تا زمانی که مسئله‌ی نام مناطق شمالی ارس مورد مداقه قرار نگیرد و حل نشود گسلی فعال در روابط تهران-باکو وجود خواهد داشت که در کنار ایدئولوژی الحاق‌گرایانه‌ی رژیم باکو می‌تواند تنش‌هایی را ایجاد و یا به آن دامن بزند هرچند تا زمانی که عقل به سر سردمدارن باکویی باشد می‌توانند بسادگی درک کنند که: "آذربایجان کشور کوچکی است و هیچ‌وقت علیه کشور بزرگ ایران اقدام نمی‌کند"

نظرات 4 + ارسال نظر
قره داغلی سه‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 04:50 ب.ظ http://www.aharri.com

سلام

بنظر بنده این دولتمردان باکو آدم بشو نیستند اینها یک عده کثافت دین فروش هستند که با کمک اسرائیل و امریکا هدفشان فقط نابودی شیعه گری و اسلام در باکو میباشد. اینها به مردمان خود هم رحم نمی کنند هدفشان نابودی شرف و غیرت و ناموس مرم هست. دولتمردان این کشور ناموسشان را به پول کافران فروخته اند. فقط می تونم بگم خدا به داد مردم این کشور برسد.

تروریست جمعه 4 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 01:44 ق.ظ http://terrorists12.blogfa.com/

سلام دوست عزیز و ارجمند ممنون از ابراز محبت جنابعالی لینک شدی در بخش پیوندها

خواهش می کنم، من هم لینک شما را درج کردم، امیدوارم که موفق باشید و با قدرت به کار خود ادامه دهید.

بچه کرد یکشنبه 6 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 05:21 ق.ظ

به نظر من اسرائیل بهترین مشتری را برای صنایع تسلیحاتی خود انتخاب کرده.کشوری دیکتاتوری با حقارتهای ناشی از شکستهای نظامی و سیاسی دولتی که بزرگترین هنرش جعل تاریخ است.دولتی که افتخارش نوکری برای ترکیه است!!!! البته به نظر من هرگز اسرائیل ارمنستان غیر مسلمان را رها نمیکند تا به آذربایجان مسلمان کمک کند تنها این کشور همچون گاوی شیری منافع اقتصادی برای اسرائیل خواهد داشت عشق بازی ترکیه با اون همه قدرت ادعا با اسرائیل به کجا رسید که نیمچه کشور علیف با یک پنجم خاک از دست رفته بخواهد برسد!!!
زنده باد آران و آذربایجان
زنده باد کردستان
زنده باد دریاچه ارومیه(به امید خدا)
پاینده ایران
نابود باد جعل و دروغ و قومگرایی

ایلهان حباب پانتورکی جمعه 18 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:25 ب.ظ http://turkishhobab.blogfa.com/

ساغول قارداش
یاشاسین بویوک ایران

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد