دست ‌نوشته‌های یک ملی‌گرا

دغدغه‌های یک ایرانی آذربایجانی

دست ‌نوشته‌های یک ملی‌گرا

دغدغه‌های یک ایرانی آذربایجانی

درباره‌ی برنامه‌های بخش فارسی صدای آمریکا

چند روز قبل، در برنامه‌ی افق که قسمتی از چندین و چند برنامه‌ی به اصطلاح تحلیلی خبری بخشی فارسی صدای آمریکا است برنامه‌ای درباره‌ی اختلافات کنونی ایران و جمهوری باکو پخش شد. یکی از مهمانان این برنامه دکتر تورج اتابکی و مهمان دیگر علیرضا جوان‌بخت (موسوم به قولونجو) از فعالان به اصطلاح حرکت ملی آذربایجان بودند. چند نکته جالب توجه است:
اگر مسئله تنها به مشکلات میان ایران و رژیم باکو مرتبط بوده است چه دلیلی برای دعوت فرد مذکور وجود داشته؟ آقای قولونجو چه سواد سیاسی خاصی دارند؟ صاحب کدام کرسی هستند؟ اصلا چقدر سابقه بعنوان فعال سیاسی دارند؟ چقدر سابقه بعنوان روزنامه‌نگار دارند؟ آیا زدن حرفهای بی‌پایه و تحلیل‌های آبکی در سایت‌هایی مثل بای‌بک و اویرنجی می‌شود روزنامه‌نگاری و نشان قدرت تحلیل سیاسی؟ ایشان حتی در همان حرکت به اصطلاح ملی هم فعال دسته چندم‌اند! حتی اگر بپذیریم ایشان در مسائل هویتی!! صاحب نظر هستند (که با ارفاق شدید نسبت به نوشته‌هایشان این را می‌گویم) آیا ایشان در مسائل قفقاز هم صاحب‌نظر هستند؟ از کجای کارنامه‌ی ایشان چنین چیزی برمی‌آید؟ اصلا آیا کارنامه‌ای در کار است؟ آیا نبایست شک کنیم که صدای آمریکا قصد دارد بحث‌های قفقاز را به سمت و سویی خاص هدایت کند که همانا ضربه به تمامیت ارضی ایران است و ایجاد شکاف‌های قومی؟ وقتی این‌ها را در کنار دادن تریبون به امثال عارف کسکین، براهنی و غیرهم قرار دهیم شک بیشتر از این نیز می‌گردد. براستی صدای آمریکا تزی جز خبرپراکنی به قصد ضربه زدن به حکومت کنونی آن هم به هر قیمت دارد؟ حتی اگر آن قیمت تجزیه‌ی ایران باشد و نابودی تمامیت ارضی ایران. اگر کسی یکبار به سرویس آذربایجانی این رسانه سر بزند براحتی می‌فهمد که رهیافت این رسانه نسبت به آذربایجان چگونه است.
البته بنده آنقدر خوش‌خیال نیستم تا یک نهاد دولتی آمریکا را علاقه‌مند به تمامیت ارضی ایران بپندارم یا آن را ملزم به چنین کاری ببینم. روی سخنم با کسانی است که اخبار این رسانه را تعقیب می‌کنند، می‌بایست هشیار بود، بسیار هشیار. یک رسانه‌ی فارسی زبان که بیشتر برای مخاطبان ایرانی برنامه تهیه می‌کند می‌بایست به ارزش‌ها و هنجارهای پذیرفته شده جامعه‌ی ایرانی احترام بگذارد و از جمله‌ی این ارزش‌ها و هنجارها تمامیت ارضی است و اگر چنین نکرد می‌توان به سادگی با آن برخورد کرد. البته راه‌اندازی کمپین و ایمیل زدن به سردبیران این رسانه مشکلی را حل نخواهد کرد و ساده‌انگارانه است اگر بپذیریم که این تلاش‌ها به پاسخ درخور می‌رسد (کما اینکه امتحان شده و به پاسخ مورد نظر هم نرسیده) بنابراین خیلی ساده و راحت می‌توان نگاه نکرد، یا حداقل شکاکانه نگاه کرد و چشم و گوش بسته باور نکرد و آگاهی بخشید.
پاینده ایران

نظرات 3 + ارسال نظر
بچه کرد سه‌شنبه 9 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 04:01 ب.ظ

اتفاقا همون برنامه را من دیدم البته 3 تا ممان داشت که آقای محمد ارسی نتونستند حضور پیدا کنند بدبختانه این مسئله منجر به وقت دادن به اون یارو قومگراشد البته من تو حرفهاش چیزی جز خالی بندیهای همیشگی ندیدم

بله ظاهرا ایشان نیز به این برنامه نرسیده‌اند، اما صرف دعوت شدن کسی که مرتب مشغول لجن‌پراکنی علیه تمامیت ارضی و امنیت ملی است و آشکارا و آگاهانه دست به تحریف گزاره‌های تاریخی می‌زند تا به ایجاد و فعال سازی گسل‌های قومی یاری رساند، نشانه‌ی میزان علاقه‌ی صدای آمریکا به تمامیت ارضی ایران و ایجاد شکاف‌های قومی جهت ضربه به حاکمیت کنونی است.

ارتوغرول ماراغالی پنج‌شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:28 ب.ظ

معلومه یواش-یواش دارین به آخر عمرتون می رسین و این دروغها و حرفهای مزخرف را بیان میکنین، اگه شماها به فکر ایران و ایرانی بودین و دغدغه ی حفظ وطن و اسلام را داشتین 85 سال محمل نمی گفتین!
در ضمن هیچ وقت یک کورد عاقل حرفهای شماها را تایید نمی کنه که الکی به اسم کورد و تورک اینج کامنت میذارین!
فکری به حال خودتون بکنین که آخرای راهتونه!

اینها جوابهای پرسش‌های منطقی من نیست و شما یا برنامه را ندیده‌اید یا اوزوو وروپسان او یولا.
وای خیلی ترسیدم، ببخشید، من به حرکت ملی ایمان می‌آورم، شما را به روح پیشه‌وری و ایلچی‌بی قسم می‌دهم مرا ببخشایید!
بارها گفته‌ام اگر حرف حق دارید و نقد ردست حسابی بفرمایید اگر نه ساکت بمانید و خویشتن و جریان فکری‌تان را بیش از این رسوا نسازید. ضمنا اجازه‌ی توهین به هیچ یک از مخاطبان این وبلاگ را هم ندارید و در صورت ادامه‌ی این رود کامنتتان منتشر نخواهد شد.
ضمنا من 85 سال ندارم...
یاشاسین ایران!

قره داغلی شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:53 ب.ظ http://www.aharri.com

سلام

قره داغ تورکلرینین چرشنبه دبلری
www.aharri.com/post/226

پستی درباره‌ی رسومات ترکهای قره‌داغ، خوشبختانه نویسنده ترجمه‌ی فارسی‌اش را هم نوشته لذا سایر هموطنان نیز می‌توانند استفاده کنند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد